April 22, 2009

wasiat sebelum hari sukan

Posted in Unknown at 10:22 pm by miharuyouth

aku menerima wasiat daripada bos aku sebelum hari sukan yang lepas…perkara yang ditekankan oleh bos aku lagi banyak daripada orang-orang lain. Wasiat sebelum bos aku meninggalkan tanahair untuk berangkat menunaikan umrah. dan antara manusia yang menerima wasiat yang kebanyakkan bos-bos kecik, aku termasuk sekali walaupun aku bukanlah kategori bos-bos kecik..dan aku melaksanakan wasiat bos aku, cuma ade wasiat tersirat yang sehingga kini aku masih tidak melaksanakannya, dan tak tahu bila aku akan laksanakannya…

walaupun ada wasiat yang perlu aku buat, dan aku dah menyempurnakan wasiat tersurat beliau, aku masih lagi berpeluang untuk mendapatkan beberapa pingat sempena karnival sukan di maahad ini. Aku memang aim akan Johan dalam Badminton, tetapi sebaliknya aku dapat Emas dalam acara Bola Tampar.2 Perak dalam Badminton sebabnya aku join Single dan Double. So dapat 2 Perak, satu lagi Gangsa dalam acara 4×100 staff… sebab lari pun tak laju, makanya dapat je lah Gangsa..tu pun lepas dah habis bergaduh dengan rumah lain sebab diorg kata diorg yang sampai ke garisan penamat dulu..macam-macam hal la…

aku kene yakin dengan kehidupan aku ini sebenarnya, sebabnya keyakinan aku ini menjadi doa kepada aku, sepertimana aku yakin yang aku akan menang Single semasa lawan dengan Staff rumah biru..aku yakin yang aku akan menang, pada masa itu aku cuma teringatkan ayah aku..dalam hati aku, aku kata if aku kalah main dengan staff sorang ni, mesti aku akan malu gila dengan ayah aku..dan tak tahu nak kata apa..dan akhirnya aku menang…sebabnya aku yakin akan menang..yakin akan menang…

So kesimpulannya aku kene yakin dengan apa yang ada pada aku sekarang, walaupun sekarang ini keyakinan itu nampak akan sentiasa longgar tetapi yakin dan percaya perlu ada setiap masa..dan berfikiran positif…

Aku harap aku yakin dengan dia…

Advertisements

April 14, 2009

berfikiran positif…

Posted in Every Day at 8:52 pm by miharuyouth

hari ini semakin lama memang semakin menguji kesabaran aku.. cuma aku tidak sangka dipertanggungjawabkan sebegini berat, termasuklah ada yang tak peribadi dan peribadi…

dan aku rasa rating aku untuk menulis makin lama makin ada n makin berkembang kerana seperti yang aku katakan sebelum ini, kadar aku untuk bercakap seorang diri makin lama makin tinggi..dan aku tak reti n tak tahu nak meluahkan semua permasalahan dan ketensenan aku kepada siapa lagi, nak mengharapkan seseorang yang aku kenal, aku rasa semakin lama semakin jauh dan tidak kenal, masing-masing sibuk, dan nak mengharapkan seseorang untuk memahami pun mungkin tiada siapa yang memahami aku…dan seseorang itu bukanlah seperti manusia biasa yang lain, seseorang itu dia takut pada masa yang sama dia terlepas dari ketakutan dan lama-lama dia menjadi takut semula, dan kadang-kadang apabila dia dah terbiasa dengan keberanian, dia rindukan pula ketakutan itu…dan apa-apa je lah yang dia rasa perlu…

bila perasaan takut menguasai diri sendiri, ia sebenarnya menjatuhkan motivasi diri dan membuatkan kita secara otomatik berfikiran negatif, dan kemungkinan untuk berfikiran negatif hampir setiap masa..memikirkan benda-benda yang negatif menjadi satu doa kepada diri sendiri, aku pernah berfikiran negatif tentang sesuatu perkara yang perkara itu benar-benar menjadi negatif seperti yang aku fikirkan..membuatkan aku terfikir yang aku pernah memikirkan perkara sedemikian, dan itulah yang terjadi…

seharusnya benda-benda yang remeh sebegini tak akan menjatuhkan semangat dan motivasi aku. perkara-perkara yang remeh ini sebenarnya menjatuhkan aku pada mata-mata yang melihat. seharusnya perkara-perkara ini tidak perlu aku fikir banyak kali kerana manusia hidup cuma sekali dan semua manusia akan mati…kalau tak di dunia, akhirat nanti…dan banyak lagi manusia lain yang hidup dia susah daripada aku…

dan aku….

itu je masalahnya..

tak mencabar minda langsung…

April 13, 2009

there’s nothing i can do…

Posted in Unknown at 8:11 pm by miharuyouth

kadang-kadang aku rasa tak banyak benda yang boleh aku buat pun selain berfikiran positif dan berdoa yang semua benda yang aku inginkan akan menjadi kenyataan…

ataupun usaha aku belum cukup lagi?

kadang-kadang ada reaksi…

kadang-kadang tiada…

ataupun aku kene menutup segala ego…

ataupun aku perlu tunggu dan lihat sahaja…

bodohlah perasaan seperti ini…

April 4, 2009

kerana semua orang berubah

Posted in Every Day at 7:17 pm by miharuyouth

aku rasa atas sebab-sebab tertentu aku perlu menulis semua. terutamanya jika aku rasa kadar untuk aku bercakap seorang makin lama makin tinggi. Kakza masih lagi cuti bersalin, dan aku walaupun telah berjaya pindah ke  tempat baru terasa masih sunyi kerana ketiadaan kakza.lagipun kelas aku makin lama makin banyak, hampir tiada masa untuk aku berada pada tempat itu. terima kasih sebenarnya kepada bos aku yang telah membenarkan aku berpindah, dan dia tahu aku memang akan buat apa sahaja kerja dia.

aku sebenarnya masih berdebar-debar walaupun aku terpaksa mereset otak aku untuk berfikiran positif setiap masa. susah nak menyatakan perasaan manusia ini . mungkin sebelum ini dia tidak pernah terfikir untuk percayakan sesiapa. mungkin sebelum ini hidup dia seorang diri, dan dia memilih untuk membuat keputusan sendiri, aku masih risau kan dia lagi, beberapa hari yang lepas..entahlah..patut ke aku katakan yang manusia berubah, manusia memang akan berubah..dan patut akan berubah..aku mengharapkan yang dia ada aku dalam apa sahaja situasi yang dia alami kerana aku memang menganggap dia menjadi tempat harapan aku dalam apa sahaja situasi yang aku alami, namun sejauh mana manusia mengharapkan manusia, manusia akan kembali kepada penciptaNya juga…aku redha dengan ketentuan itu..

mungkin hal yang demikian akan membuatkan aku lebih banyak untuk menulis, tanggungjawab aku semakin lama semakin besar, keputusan ujian yang baru-baru ini benar-benar satu dugaan kepada aku..sebaiknya aku harus bersyukur kerana ianya bukanlah hasil keluaran aku..bukan hasil aku, hasil aku akan dapat dilihat dan dapat dikaji hujung bulan 4 nanti selepas selesai semua ujian nanti..baru lah selepas itu, mereka nak menilai aku ni bagus ke atau tidak bagus…

bulan ini sahaja, banyak perkara yang berlaku kepada aku, isnin..kelas seperti biasa..masih ade mesyuarat, selasa mesyuarat akademik, rabu mensyuarat lagi..aku sememangnya tiada perasaan waktu dalam mesyuarat, membuang masa jika perkara yang sama masih lagi dibualkan…dengan gelak ketawa ahli mesyuarat, aku tidak menampakkan apa-apa reaksi khusus, muka plastik…jika ade kaitan dengan aku, baru aku bersuara, tak perlu untuk bersuara jika tiada kaitan dengan aku secara langsung…

khamis, mesyuarat lagi..kali ini aku dikejutkan dengan keputusan bos aku untuk melantik aku memangku jawatan kakza…akulah orang pertama di MTNP yang boleh dikatakan ‘agak’ gila kuasa dengan mempunyai 3 jawatan sekaligus..pegawai tadbir, pensyarah dan pembantu tadbir akademik….gelak sakan aku selepas membaca surat perlantikan di atas meja aku yang baru…dengan elaun…alhamdulillah…

manusia sememangnya berubah..dan aku sendiri berubah mengikut kehendak manusia yang inginkan aku untuk berubah,  dan tentunya aku akan berubah mengikut acuan perubahan itu, tetapi jiwa aku dan hati aku tidak pernah terfikir untuk berubah, aku mengharapkan perasaan aku kepada dia tidak berubah dan aku juga mengharapkan perasan dia kepada aku tidak akan berubah..tetapi selepas semalam, aku rasa aku tahu apa dia maksudkan beberapa bulan yang lepas, sebenarnya dia…sebenarnya dia…

berfikir positif akan mengubah seseorang menjadi positif, aku perlu berfikiran positif sentiasa…