January 9, 2011

perjalanan master aku I…

Posted in Every Day at 3:14 pm by miharuyouth

aku nak berkongsi dengan diri sendiri perjalanan master aku sejak ogos 2009. aku memang sudah lama plan untuk menyambung pelajaran aku ke sarjana sejak tahu 2004 lagi tetapi aku ada masalah kewangan di mana aku kena menanggung diriku sendiri. Aku mengambil keputusan untuk bekerja dahulu.

Tahun 2009, aku nekad untuk menyambung pengajian kerana aku rasa sudah sampai masanya untuk aku belajar semula, pada masa yang sama aku menghadapi masalah peribadi yang amat menyakitkan hati dan aku fikir dengan belajar kembali, ia dapat memulihkan motivasi aku yang semakin jatuh setiap hari. Aku ditawarkan ke UNISEL, Shah Alam, jauh dari tempat tinggal aku.

Ada banyak pengalaman menarik dan tidak menarik semasa perjalanan aku ke sana. Boleh dikatakan aku akan pergi ke sana setiap hujung minggu bergantung kepada kuliah aku yang agak fleksibel itu.

Semester pertama aku pada bulan Ogos 2009, bulan puasa, betul-betul mencabar  keimanan dan kedegilan aku yang terkenal dengan manusia degil. Bas yang ada ke Shah Alam hanya bas Transnasional yang beroperasi pada jam 12.30 pagi. Kesulitan tahap pertama, naik bas awal pagi. Aku sampai ke Seksyen 17, Shah Alam pada jam 4.30 pagi, dengan bilangan manusia yang boleh dikira dengan jari, di mana hala tuju aku selepas itu. Aku memberanikan diri untuk lepas di surau di terminal bas itu yang sememangnya tidak selamat untuk dilepak, apatah lagi untuk tidur di situ, sekali lagi aku menggunakan segala kedegilan aku untuk mengatasi masalah itu. Aku bersahur dengan bekalan nasi yang aku goreng siap-siap dari rumah. Lepak di surau sehingga jam 8 pagi untuk bergerak ke UNISEL. Aku pernah terus naik teksi seawal jam 5 pagi. Bayaran teksi walaupun RM 14 tidaklah menjadi masalah kepadaku. Namun yang menjadi masalah ialah, pintu pagar UNISEL memang tidak akan buka seawal jam 5 pagi. Aku pernah menggoyang pada UNISEL sehingga pak jaga yang tidur akan membukanya untuk aku masuk dan aku akan lepak di surau UNISEL, seorang diri. Aku tidak pernah diganggu oleh makhluk-makhluk pelik yang berada di dalam surau tetapi pernah diganggu tidur dengan bermimpi ada yang solat disitu dan dihimpit oleh sesuatu. Aku berjaya mengatasi semester pertama dengan pelbagai masalah dan cabaran.

Setiap semester memang akan memberikan cabaran yang berlainan. Sebagai manusia yang tidak pernah lagi daripada masalah. Aku pernah kehabisan tiket daripada Shah Alam, sehingga membuatkan aku untuk ke Kuala Lumpur semata-mata mencari tiket balik. Naik komuter, naik STAR..dan ke Pekeliling. Aku pernah pergi ke Pudu dan kehabisan tiket dan ke Pekeliling dan di sana pun kehabisan tiket dan aku pernah menunggu depan bas Plusliner untuk naik bas dua tingkat itu dengan harapan ada manusia yang tidak naik bas supaya aku boleh naik dan bayar pada jam itu juga. Bas-bas lain ternyata sudah penuh. Kali pertama aku berjaya buat begitu. Kali kedua, aku tidak berjaya. yang penting aku berjaya balik ke Kuantan dan bersedia untuk ke kelas pada minggu seterusnya…

Leave a Reply

