January 9, 2011

perjalanan master aku II..

Posted in Every Day at 3:36 pm by miharuyouth

oleh kerana aku sudah terbiasa naik bus dari Shah Alam ke Kuantan pada 4.30 petang. waktu itu sahaja untuk bas yang aku biasa naik. bas lain pun ada juga, aku tidak suka Sani Express sebab dia tak pernah menepati masa perjalanan. Satu perkhidmatan yang tidak pernah mendapat sambutan di hati aku. Aku naik bas itu dengan perasaan yang biasa. Aku tak perlu tengok no plat bas itu sebab sudah ada signboard yang tulis Shah ALam-Klang-Kuantan. Ada ramai penumpang dalam bas itu dan kedudukan aku di belakang dengan single seat. Walaupun seat tu takde lah secanggih dan sebest Sani namun aku suka sebab dia single seat. aku tak suka nak duduk dengan manusia lain yang aku tidak kenal terutamanya manusia lelaki yang kebanyakannya ialah bangla..dan nepal…

Sampai di Temerloh, bas berhenti untuk makan dan pada masa ini lah aku akan ambil peluang ini untuk solat jamak qasar maghrib dan isyak. Pemandu bas memberitahu kami bahawa waktu rehat adalah 20 minit sahaja, cukup untuk aku menunaikan solat dan ke tandas. Aku dengan bestnya turun daripada bas tersebut ke surau dan seterusnya ke tandas. Selesai urusan aku menuju ke bas tadi.

Alangkah terkejutnya aku bahawa bas yang aku naik tadi sudah tidak ada di tempatnya lagi…aku panik dan gabra…jantung aku berdenyut dengan kencang,,dalam hati timbul segala persoalan, lama ke aku solat sehingga bas itu pergi, pakcik pemandu bas ti tipu aku ke , dia kata 20 minit, aku rasa tak sampai 20 minit pun lagi…bas yang ada di situ adalah bas ke Kuantan…signboard yang lain, mungkin kan bas itu dari tenpat lain…

aku mula memandang ke sekeliling. tiada bas ke Kuantan. bas aku tadi sudah tinggalkan aku. apa yang perlu aku lakukan? nak tumpang kereta sapa-sapa ker? percayakah manusia-manusia yang berkereta itu kepadaku? nak tumpang bas ke Kuantan itu ker? mungkin boleh tetapi aku mesti mintak kebenaran dahulu. manalah tahu semua seat penuh. aku nak duduk di mana. nanti malulah aku bila penumpang lain tahu yang bas yang aku naik tadi tinggalkan aku…tetapi bukan salah aku sebab dia kata dalam 20 minit tetapi still tinggalkan aku…

aku mula mengorak langkah ke tempat jual makan/kedai makan di tempat itu. Aku ternampak ada pemandu yang sama uniform dengan pemandu bas tadi. aku mula menegur dia..

“pakcik, saya ni sebenarnya naik bas dari Shah ALam ke Kuantan, pakcik bas tu kata dia berhenti dalam 20 minit, saya pergilah solat kejap…”

“dah tu kenapa?” kata pemandu bas itu.

“saya rasa bas tu dah pergilah..”

“hah dah pergi, takde kat situ tu ker?”

“tu lah saya ingat nak tumpang naik bas pakcik…”

“bas tu takde kat situ tu ker?”

apahal pakcik ni terkejut pulak, lain macam je nih..aku yang sepatutnya gabra, dia pulak yang gabra…

“tapi saya lah pemandu bas tu…saya dari Shah Alam lah tadi” kata pakcik tersebut..”ke bas saya dah hilang?”

“oo ye ker…tak, tak , bas pakcik ada lagi kat situ…ok saya naik bas sekarang”

Ya Allah, malunya muka aku ..dengan pakcik tu, bas itu lah yang aku naik tadi, ade lagi tempat duduk aku kat situ..pakcik pun gabra lah sebab aku cakap bas dia dah hilang…mahunya dia tak terkejut…

hahaha..adegan yang entah apa-apa dalam hidup aku..

Leave a Reply

